4. Meet, evalueer en stel bij
Effectieve interventie x Effectieve implementatiestrategie = Positief resultaat
De experimenten of interventies hebben we geïntroduceerd in stap 3 en worden toegepast. In het project ketenkans hebben we dit proces meerdere malen geëvalueerd. Op basis van de praktijkervaring kregen we hernieuwd inzicht in de kansen en barrières die weer gebruikt kunnen om je implementatiestrategie aan te passen of van te leren in andere regio's.
Tijdens het project Ketenkans hebben we onderstaande interventies geevalueerd en een advies opgesteld met mogelijke vervolgsstappen
1) Informerende en educatieve strategieeen
2) Echo op de SEH
3) Landelijke Klankbordgroep - vervolgacties
1) Resultaten uit evaluaties kennissessies (vragenlijsten)
De 200 respondenten gaven gemiddeld de scholing en de bruikbaarheid in de praktijk een 4.5 (op een schaal van 0-5).
a) Op de vraag wat ze geleerd hadden tijdens de kennissessie gaven ze antwoorden in de volgende 4 categorieen:
Herkenning van Symptomen en Tekenen. Betreft de identificatie en overweging van vroege waarschuwingssignalen en symptomen, met nadruk op de noodzaak om deze correct te interpreteren om verkeerde diagnoses te voorkomen.
Toestand en Beheer van de Patiënt. Het monitoren van de symptomen en beheren van de toestand van de patiënt, het sturen van beslissingen gebaseerd op patiëntfeedback en waarneembare condities.
Diagnostische Acties. Het belang van diagnostische hulpmiddelen, met name echografie, om aandoeningen snel en nauwkeurig te beoordelen, cruciaal voor het maken van geïnformeerde medische beslissingen.
Besluitvorming en Follow-Up. Onmiddellijke medische reacties en interventies die cruciaal zijn in acute situaties om de patiëntenuitkomsten aanzienlijk te beïnvloeden.
De meest gegeven antwoorden zijn te vinden onder de link:
Wat hebben respondenten geleerd van de kennissessies
b) Op de vraag wat nodig zou zijn om de kennis nog beter te kunnen toepassen gaven ze de volgende vervolgsuggesties:
Vaak werd genoemd:
- Herhaling en Voortdurende Educatie: Belangrijk vond men de noodzaak van herhaling en permanente educatie. Zoals "Jaarlijks herhalen van de aaaa scholing", en "Herhaling door middel van scholing en casus bespreken zou mij blijvend helpen".
- Echo en Diagnostiek: Frequent wordt gesproken over het gebruik van echo's voor diagnose, zoals "Laagdrempeliger insturen naar SEH voor bedside echo bij lage verdenking AAA".
Regelmatig werd genoemd:
- Casuïstiek en Praktijkvoorbeelden: Het bespreken van casuïstiek en praktijkvoorbeelden zoals "Verschil vagaal vs vegetatief beter uitleggen"
- Communicatie en Samenwerking: Verschillende opmerkingen werden gemaakt over het verbeteren van communicatie en samenwerking tussen verschillende zorgverleners, zoals "Goede werkafspraken met ziekenhuizen".
Soms werd genoemd:
- Specifieke Richtlijnen en Protocollen: Er worden enkele suggesties gedaan voor het verbeteren of aanpassen van richtlijnen en protocollen, zoals "Goed meenemen in het NTS en delen onder de huisartsenspoedposten" en "Vervolgacties binnen de keten, aanscherping protocollen, juiste en eenheid in taal".
2) Echo op de SEH
Een van de regio's heeft de indicatie voor echo op de SEH uitgebreid door de transmurale werkafspraak toe te voegen aan de echo indicaties.
Voor de evaluatie is een steekproef gedaan middels dossier onderzoek op de ingangsklacht (N=35) waarbij gekeken is of er bij de ingangsklachten zoals omschreven in de transmurale werkafspraak ook daadwerkelijke een echo wordt gedaan? Daarnaast is middels een vragenlijst gevevalueerd bij de SEH artsen.
De belangrijkste bevindingen:
- Bij de 35 patienten heeft beeldvorming plaatsgevonden. Bij slechts bij een enkeling van de werkafspraak afgeweken. De reden was dat er andere beeldvorming wordt gedaan zoals een CT (de echo is dan ondergeschikt is en vertragend).
- Op de SEH werd al laagdrempelig de echo ingezet en de ingangsklachten worden ruimer genomen in de praktijk wat bevorderend heeft gewerkt bij de implementatie.
- Een enkeling gaf aan zich niet voldoende bekwaam te voelen. Er is landelijk echo onderwijs (via de Nederlandse vereniging en de DEUS groep).
3) Landelijke Klankbordgroep
In een bijeenkomst waar landelijke vertegenwoordigers uit de keten zijn de resultaten van het onderzoek besproken en gezamenlijk vervolgacties opgesteld voor verdere landelijke verspreiding.
Acties Landelijke Klankbordgroep